Meiviering: Project FORUM
Het hoogste punt werd bereikt
Op project FORUM in Beveren bereikten we recent het hoogste punt van de ruwbouw. Een belangrijke mijlpaal in het bouwproces, die traditioneel wordt gemarkeerd met een meiviering op de werf.
De ruwbouw vormt de structurele basis van elk gebouw. Vanaf dat het gebouw haar eindhoogte bereikt, is de draagstructuur volledig zichtbaar en ligt de fundering voor de verdere afwerkingsfase vast. Het bereiken van dit punt betekent dan ook meer dan enkel een technische stap: het is een duidelijk moment van overgang in het project.
Een traditie met geschiedenis
De meiviering kent haar oorsprong in oude Europese bouwtradities. Reeds eeuwen geleden werd bij het bereiken van het hoogste punt van een constructie een boom of tak, vaak een “meiboom”, op het gebouw geplaatst.
Dit gebruik had een symbolische betekenis: men geloofde dat het gebouw hiermee beschermd werd en dat het geluk zou brengen voor zowel de toekomstige gebruikers als de bouwers zelf. Tegelijk was het een teken van respect voor het geleverde werk en de mensen achter de realisatie.
Vandaag leeft deze traditie verder op hedendaagse werven, zij het in een meer symbolische en praktische context.
Een mijlpaal in het bouwproces
Ook op FORUM in Beveren markeert de meiviering een duidelijk kantelpunt. De ruwbouw is afgerond en het project evolueert naar de volgende fase, waarin technieken, gevelafwerking en verdere inrichting centraal staan.
Voor ons was dit dan ook een gepast moment om stil te staan bij de samenwerking die nodig was om tot dit punt te komen. Bouwprojecten van deze schaal zijn het resultaat van een goed afgestemming tussen de verschillende partners.
We willen dan ook alle partners en medewerkers bedanken die hebben bijgedragen aan de realisatie van de ruwbouw op dit project. Hun inspanninen en vakkennis vormden mee de basis voor een kwalitatieve verdere uitwerking van het gebouw.
Met deze mijlpaal achter de rug zetten we het project verder richting de volgende fase.

